Klantcases

“UNO speelde een belangrijke rol in de prettige samenwerking”

Fusie & Overname SW Vastgoedverbetering
Wat begon als een schildersbedrijf van meerdere families is meer dan zeventig jaar later een toonaangevend vastgoedonderhoudsbedrijf met elf vestigingen in vier regio’s. Algemeen directeur Hans Wortelboer en financieel directeur Koen Poppema wilden de slagkracht van SW Vastgoedverbetering vergroten, door overnames te doen of juist te verkopen. UNO begeleidde SW bij dit vraagstuk. Koen: “We hebben samen gekeken wat het beste was voor SW.”

Meer weten?

Onze adviseurs helpen je graag verder.

Verduurzamingsopgave

Ondanks dat er meer dan 550 mensen bij SW Vastgoedverbetering werken, voelt het bedrijf volgens algemeen directeur Hans Wortelboer qua stijl en cultuur als meerdere mkb-bedrijven samen. “We hebben veel vestigingen en op elke locatie bedienen ze klanten op hun eigen manier. Er is veel autonomie.” De werkzaamheden zijn de afgelopen decennia verschoven, vertel financieel directeur Koen Poppema. “We zijn van origine een schildersbedrijf en doen professioneel onderhoud voor onder meer woningbouwcorporaties. Daar ligt een grote verduurzamingsopgave. Daarom werkt SW tegenwoordig meer aan het renoveren en plegen van groot onderhoud aan vastgoed dan alleen schilderwerk. Denk maar aan het isoleren van bestaande woningen en het installeren van warmtepompen.”

Om de grote verduurzamingsvraag aan te kunnen, wilden Hans en Koen uitbreiden of verkopen. “We hadden onvoldoende slagkracht in het westen van het land en zagen in de Randstad ons marktaandeel slinken. Er was wel groei, maar we groeiden minder hard dan onze concurrenten”, vertelt Hans, die ook aandeelhouder is. “Daarnaast lag er een opvolgingsvraagstuk. Voor de andere twee aandeelhouders – die al niet meer in het bedrijf werken – stonden geen opvolgers klaar. Er moest daarom ook naar de aandelenstructuur gekeken worden. We hadden dus geen panklare verkoop-vraag.”

Strategisch meedenken

Toen bekend werd dat SW aansluiting zocht bij een strategische partij, kwam er veel animo vanuit adviesbureaus. “We hebben met meerdere verkoop begeleidende bureaus om tafel gezeten. Maar onze vraag ging verder dan de deal alleen”, legt Koen uit. “Onze vraag was meer strategisch, we wilden nadenken over de toekomst van onze organisatie. Daarom hebben we in de zomer van 2023 bewust voor UNO gekozen. Adviseur Daan Noort is naast ons gaan zitten en keek wat het beste voor SW was.” “Dat was voor de andere aandeelhouders ook belangrijk”, zegt Hans. “Iemand moet de taal van de regio spreken en de voeten in de klei hebben.”

De verkoop

In het voorjaar van 2024 werd het proces afgerond. De uitkomst: SW Vastgoedverbetering is verkocht. Koper NOK.5 bestaat uit meerdere bedrijven die sterk geworteld zijn in de regio. Samen richten ze zich op de verduurzaming en onderhoud van woningen. “We zijn nu onderdeel van een groep. Ieder bedrijf onder NOK.5 heeft een eigen cultuur en identiteit”, vertelt Koen. “De strategische visie van NOK.5 sprak ons aan. Het ging ons niet alleen om het beste bod, maar vooral om de strategische waarden. En de begeleiding van Daan sloot daar goed bij aan.”

Professionele begeleiding

Hans en Koen zijn erg tevreden met de begeleiding door UNO. “Ik heb bepaalde momenten in het proces weleens als spannend ervaren, maar Daan bleef altijd rustig”, vertelt Hans. “Zijn nuchterheid, professionaliteit en humor hielpen ook heel erg in het proces. Hij was er altijd en schoof niet ineens een junior naar voren. Het was heel fijn om zo’n contactpersoon te hebben die ons van A tot Z begeleidt.” Dit betekende wel dat veel werk op de schouders van Koen kwam te liggen. “Het was een flinke klus die ik destijds heb onderschat, omdat het naast de bestaande werkzaamheden gedaan moest worden”, legt hij uit. “Achteraf gezien ben ik erg gelukkig met het resultaat, maar die tijdsinspanning had vooraf ik niet verwacht.”

Marian van der Werf van UNO begeleidde het boekenonderzoek, de due diligence. “Marian had de rol van regisseur en dat deed ze heel kundig”, vertelt Koen. “Ik heb vroeger zelf in het M&A-advies gewerkt, uit die tijd ken ik Daan nog. Inmiddels wordt het boekenonderzoek echt anders gedaan en daarin was de begeleiding van Marian waardevol.” Voor Hans en Koen was de samenwerking met NOK.5 en investeerder AXECO Participaties tijdens het verkoopproces ook erg prettig. “Het gevoel was met hen vanaf de eerste kennismaking goed en ontspannen, en vooral consistent”, vindt Hans. Koen voegt toe: “Die prettige samenwerking heeft UNO een belangrijke rol in gespeeld.”

Toekomst van SW

De collega’s van SW in de regio’s Zuid en West krijgen met de grootste verandering te maken. Zij worden geïntegreerd met de andere regiobedrijven van NOK.5. “Daar verdwijnt de naam SW, maar hun banen zijn wel veiliggesteld”, aldus Hans. De reacties waren daarom positief, stelt Koen. “Er komt meer perspectief. Het is op de lange termijn een goede oplossing.” De regio’s Noord en Oost blijven wel actief onder de vlag van SW.

Koen en Hans zijn inmiddels bezig met potentiële uitbreidingsmogelijkheden. “We dachten dat we met de verkoop het rustiger gingen krijgen, maar toen hoorden we: nu begint het pas. NOK.5 gelooft in regiobedrijven en helpt ons nu bij overnames”, zegt Koen. Hans voegt toe: “We willen blijven groeien, omdat er een enorme opgave ligt in groot onderhoud en verduurzaming bij woningcorporaties, maar ook in de zorg en het onderwijs. Daar groeien wij in mee.”

Het kost tijd

Tips voor ondernemers die ook over een verkoop of overname nadenken, hebben ze bij SW wel. “Onderschat niet hoeveel inspanning het kost. Het is een proces van maanden waarin veel van je organisatie wordt gevraagd”, zegt Koen. Algemeen directeur Hans wil vooral meegeven hoe belangrijk het is om de achtergrond en de gevolgen van een overname goed uit te kunnen leggen aan collega’s. “Ik was eerst erg gefocust op de deal, maar Daan vertelde me dat ik mijn verhaal rond moest hebben. De collega’s willen immers weten wat de verkoop zou betekenen voor hun baan. Dat verhaal hebben we al tijdens de onderhandelingen in meerdere intensieve middagen uitgewerkt in een routeplan.”

Dit routeplan stelden Hans en Koen op samen met NOK.5. “Het voelde soms wat voorbarig, maar het was heel nuttig. Niet alleen toen ik het nieuws met de collega’s ging delen, maar ook tijdens het proces zelf”, zegt Hans. “Je leert namelijk de andere organisatie goed kennen door samen de toekomst te verkennen. Zo kan je als het niet goed voelt eventueel nog aan de handrem trekken.”

Jezelf opnieuw uitvinden

Ook onder de paraplu van NOK.5 blijven Hans en Koen op hun post. Voor financieel directeur Koen is de nieuwe situatie nog wennen. “NOK.5 maakt ons professioneler, er gaan veel werkprocessen op de schop”, vertelt hij. Ook Hans ziet de verandering al. “Onze baan is iets complexer geworden. We zijn nog steeds eindverantwoordelijk, maar we bepalen niet alles zelf meer. Ik ben mezelf opnieuw aan het uitvinden, maar ik heb er geen stress van hoor.” Koen voegt toe: “Er is genoeg uitdaging voor de komende jaren en we gaan met frisse energie door.”

Bekijk ook

Turnaround management Vaatstra

“UNO liet ons duidelijke keuzes maken”

Lees het verhaal van Vaatstra